Problemet med detta är att din inkorg snabbt blir ohanterlig och antalet olästa mail växer och växer. Eller så tittar du på utskick och mail som du skulle kunna hantera senare och på så sätt har ditt arbetsflöde och fokus förstörts.
Tipset här handlar om att aktivera en funktion som Microsoft kallar ”Prioriterad inkorg”. Denna funktion sorterar ut alla mail som inte anses vara lika viktiga.
Gör såhär
-
- Klicka på din inkorg i Outlook
- Välj sedan Visa uppe i menyn och leta efter alternativet ”Visa Prioriterad-inkorg”.
- Klicka på knappen så att den markeras med en gråbakgrund. Se bilden nedan
- Nu är funktionen aktiverad. I din inkorg ser du nu en ny möjlighet att sortera E-post
Prioriterat
Här är din vanliga inkorg. Alla viktiga meddelanden visas här.
Övrigt
Här listas alla mail som Outlook anser vara lägre prioriterade.
Hur trimmar jag då funktionen så att mail hamnar rätt?
Många mail hamnar antagligen rätt nu. Stora och världsomfattande tjänster så som Twitter och Facebook sorteras automatiskt till Övrigt. Nu kanske du inte vill ha dessa där utan i din prioriterade vy istället. Samtidigt kanske du har ett mailutskick som du vill ha under Övrigt men det hamnar idag under Prioriterat.
Gör så här
- Högerklicka på mailet och leta efter knapparna ”Flytta till Övrigt” och ”Flytta alltid till Övrigt”. Det är det senare alternativet som är intressant. Klickar du på denna kommer det mailet samt alla nya som kommer in att flyttas till Övrigt.
Du gör såklart samma sak med mail som hamnar i Övrigt och som du vill ha in i Prioriterat
- Funktionen är en vidareutveckling på en annan funktion som heter ”Övrig post”. Har du använt denna funktion så fungerar den som vanligt tillsvidare. Microsoft har sagt att denna slutar fungera den 31 januari, 2020 och att man då automatiskt får ”Prioriterad inkorg” aktiverad